Yoast SEO Handleiding voor Beginners (2022)

Inhoudsopgave

Wat is Yoast SEO of SEO Yoast?

Yoast SEO is de toonaangevende WordPress SEO plugin en een van de meest populaire WordPress plugin in de wereld, maar het kan lastig zijn om het in te stellen. Daarom hebben we deze Yoast SEO handleiding gemaakt om je te helpen jouw website te optimaliseren voor zoekmachines.

Het helpt je bij het optimaliseren van jouw SEO titel, meta description tags en afbeeldingen. Het heeft ook functies voor het delen van sociale media en een XML sitemap generator om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw inhoud gemakkelijk kunnen vinden.

De WordPress plugin wordt gebruikt door miljoenen gebruikers en heeft meer dan 5 miljard downloads. Het is een geweldige manier om jouw inhoud te optimaliseren voor zoekmachines zonder dat jw handmatig bewerken van elk stukje HTML-code op jouw website.

Als je niet bekend bent met WordPress SEO, is de Yoast plugin een goede plek om te beginnen. Het is gemakkelijk te gebruiken en kan je helpen jouw ranking op zoekmachines zoals Google, Yahoo! of Bing te verbeteren.

Hoe Yoast SEO WordPress Plugin Installeren?

Het installeren van de Yoast plugin kan worden gedaan in drie eenvoudige onderstaande stappen

  • Ga naar het WordPress dashboard en klik op Plugins.
  • Klik op Nieuw toevoegen in de linkerhoek van je pagina, zoek dan naar Yoast SEO of SEO Yoast in het zoekveld bovenaan en druk op “Nu installeren” zodra je het gevonden hebt.
  • Klik op Plugin activeren wanneer deze verschijnt – dit zal alle functies van deze plugin inschakelen!

Initiële SEO configuratie

Voordat je verder gaat, laat de configuratiewizard je helpen de juiste aanpak voor jouw website te gebruiken. Door het beantwoorden van een paar vragen, zal het instructies geven voor technische en on-page SEO.

Nadat je de plugin hebt geactiveerd, verschijnt boven in het scherm een melding over de initiële SEO configuratie. Klik op de “Yoast SEO start configuratie” link.

Initiële SEO configuratie

Eerste configuratie stappen

Stap 1: SEO gegevensoptimalisatie

Dit proces analyseert jouw website zoals Google dat doet, en gebruikt dan de gegevens om SEO data optimalisatie uit te voeren, waarbij technische problemen op jouw site worden verbeterd zonder dat je iets hoeft te doen.

Stap 2: Site representatie

In deze stap moet je informatie geven over wie verantwoordelijk is voor de website. Je moet ook de naam en het logo van de organisatie vermelden. Dit helpt Google jouw website beter te begrijpen door middel van structured data en verhoogt de kans op het verdienen van featured snippets.

Stap 3: Sociale profielen

Je kunt jouw sociale netwerk profiel links toevoegen in deze stap. De Yoast plugin zal je helpen om de meta data voor die sociale netwerken te optimaliseren.

Stap 4: Persoonlijke voorkeuren

Je kunt ervoor kiezen om Yoast SEO anonieme gegevens over jouw website te laten verzamelen, inclusief hoe je de website gebruikt. Je kunt zich ook aanmelden voor de beste SEO-tips.

Stap 5: Configuratie voltooien

Ten slotte kunt je zich inschrijven voor een gratis wekelijkse webinar om meer te leren over WordPress SEO en om het meeste te halen uit de Yoast SEO plugin.

Yoast SEO: Algemene instellingen

Wanneer je in het WordPress dashboard klikt op het kopje “Yoast SEO -> Algemeen“, kom je bij de algemene instellingen van de Yoast plugin. Op het eerste tabblad, Yoast SEO Dashboard, zie je alleen meldingen en eventuele problemen met je website.

Yoast SEO Algemeen Instellingen

Zoals je in de afbeelding kunt zien, wil je dat je Yoast SEO dashboard er zo uitziet. Het kan echter zijn dat je een foutmelding ziet dat jouw website niet geïndexeerd kan worden of dat je een melding in beeld krijgt over wat er nieuw is in de laatste update.

Functies tabblad

Wanneer je naar het tabblad Functies gaat, vindt je de functies die worden aangeboden door Yoast SEO. Je kunt elke beschikbare functie in- of uitschakelen. Er zijn veel functies om uit te kiezen, dus het kan overweldigend zijn in het begin.

Hieronder volgt een korte beschrijving van elke functie.

Yoast SEO Functies

SEO-analyse

De SEO analyse functie in Yoast SEO is een belangrijk onderdeel van de plugin. Deze functie geeft suggesties over hoe je je tekst SEO vriendelijk kunt maken.

De plugin gebruikt een stoplicht systeem om aan te geven hoe goed je het hebt gedaan: Rood betekent dat je aan dit element moet werken, oranje betekent dat je op de goede weg bent, en groen betekent dat je alles goed hebt gedaan.

Leesbaarheidsanalyse

De Leesbaarheidsanalyse functie in Yoast SEO is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de plugin. Het geeft suggesties over hoe je de structuur van je tekst kunt verbeteren. Het zal je onder andere laten weten of je paragrafen te lang zijn.

Cornerstone content

Met de cornerstone content functionaliteit kunt je markeren wat je beschouwt als de belangrijkste content op jouw website. In andere woorden: je kunt aangeven welke artikelen of pagina’s je hoog in Google wilt laten scoren, en op welke je het meest trots bent.

Tekstlinkteller

Tekstlinks in jouw geschreven teksten zijn belangrijk om de structuur van jouw website te verbeteren, dus Yoast SEO houdt het aantal interne links bij dat je in een bericht opneemt, evenals hoe vaak naar bepaalde artikelen wordt gelinkt.

Inzichten

Yoast SEO kan ook statistieken voor je bijhouden, waaronder welke woorden je het vaakst gebruikt. Je kunt inzichten uit deze statistieken gebruiken om te bepalen of de focus van jouw artikel ligt op de woord(en) die volgens je het belangrijkst zijn.

Link suggesties

Soms realiseer je je niet dat je andere artikelen hebt geschreven die interessant kunnen zijn voor je lezers nadat ze een ander artikel hebben gelezen. Link suggesties van Yoast SEO helpen je daarbij. Deze functie is alleen beschikbaar met Yoast SEO Premium.

XML-sitemaps

Met Yoast SEO kunt je een XML-sitemap genereren, een soort plattegrond voor Google om de inhoud van jouw website te begrijpen. Je kunt deze bij Google indienen via de Google Search Console account.

Toolbarmenu

De Yoast SEO toolbarmenu heeft links naar tools van derden, die je kunt gebruiken om je pagina’s te analyseren. Het maakt het ook gemakkelijk om te zien of je meldingen hebt.

Beveiliging: geen geavanceerde of schema instellingen voor auteurs

De Yoast SEO plugin heeft geavanceerde functies in de metabox, zoals het verbergen van posts uit zoekresultaten of het wijzigen van canonical URL.

De instellingen in de Schema sectie staat gebruikers toe om structured data voor een post te wijzigen. Dit zijn dingen die je misschien niet wilt dat een auteur doet. Daarom kunnen standaard alleen redacteuren en beheerders dit doen. Als u dit op “Uit” zet, kunnen alle gebruikers deze instellingen wijzigen.

Gebruikstracking

Wanneer je dit inschakelt, geef je Yoast toestemming om bepaalde gegevens bij te houden om de plugin te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem.

REST API: Hoofd-endpoint

De Yoast SEO plugin geeft gebruikers de optie om metadata te verzamelen voor een specifieke URL met behulp van de REST API Main endpoint.

Dit is ontworpen voor ontwikkelaars en zal niet worden gebruikt door de meeste gebruikers. Echter, deze optie aan laten staan is aan te raden.

Verbeterd delen via Slack

Slack is een messaging app die voornamelijk voor zakelijk gebruik is ontworpen. Door auteursnamen en een schatting van de leestijd op te nemen in de samenvattingen van gedeelde webartikelen, zorgt je ervoor dat jouw lezers een betere ervaring hebben met jouw content.

IndexNow

Als je de Yoast SEO premium versie hebt geïnstalleerd, kunt je automatische pinging naar zoekmachines instellen telkens wanneer je een bericht publiceert, bijwerkt of verwijdert.

Integraties tabblad

In de nieuwe versies van Yoast SEO zijn de integraties instellingen verplaatst naar een aparte pagina. We zullen dit later in meer detail behandelen.

Webmaster tools tabblad

Het volgende tabblad in Yoast SEO – Algemene Instellingen is Webmaster Tools. Op deze pagina kunt je verificatiecodes toevoegen voor de verschillende Webmaster Tools programma’s.

Webmaster Tools Yoast SEO

De plugin beveelt aan dat je een verificatiecode verkrijgt van Bing en Google Search Console en deze invoert in Webmaster Tools. Vanaf dat moment kun je volgen hoe de zoekmachine je website in real time ziet. Google is in dit geval bijzonder interessant omdat het zo’n krachtige zoekmachine is.

Crawl instellingen tabblad

Zoekmachine optimalisatie vereist dat je jouw website crawlable maakt. Als je wilt dat zoekmachines jouw website vinden en in de zoekresultaten tonen, moet jouw site crawlable zijn. Niet alleen dat, maar je moet ervoor zorgen dat zoekmachines een kans krijgen om de pagina’s te crawlen waarmee je wilt ranken.

Gelukkig helpt Yoast SEO Premium versie je om dit doel te bereiken door je toe te staan URL’s uit jouw sitemap te verwijderen als ze geen waarde hebben voor SEO doeleinden.

Er is nog een andere kant aan dit verhaal, een waar minder over gesproken wordt. Crawlen vergt veel middelen. Zoekmachines en andere partijen hebben veel stroom nodig om het groeiende aantal sites en hun URL’s te crawlen. Website-eigenaren hebben ook krachtige servers nodig om het zowel bezoekers als robots mogelijk te maken hun sites te crawlen.

Dus, door crawling efficiënter te maken, draagt je niet alleen bij aan de SEO van jouw website, maar helpt je ook minder elektriciteit te verbruiken!

Yoast SEO: Integraties

Yoast SEO plugin komt met veel functies die snel de zoekmachine rankings van je website kunnen verbeteren.

De plugin kan worden geïntegreerd met een aantal andere handige tools om u tijd te besparen, de kwaliteit van uw inhoud te verhogen en ervoor te zorgen dat uw website hoog scoort in Google!

SEMRush Integratie

Yoast’s integratie met Semrush stelt je in staat om zoekwoord onderzoek te doen zonder de pagina of post te verlaten. Klik gewoon op een knop, en krijg relevante zoekwoorden om jouw inhoud gemakkelijk te vinden te maken!

Wincher Integratie

Wincher helpt je om jouw WordPress SEO prestaties te volgen. Met slechts een paar klikken kunt je zien of de inhoud van jouw website rankt voor de zoekwoorden waar je voor wilt ranken.

WordPoof Integratie

In de online wereld van vandaag, waar content wordt gestolen en nepnieuws in een fractie van een seconde viral wordt, wilt je zowel jouw bezoekers als zoekmachines laten zien dat je te vertrouwen bent.

Met Yoast SEO, de WordProof integratie kunt je tijdstempel jouw Privacy Policy en Algemene Voorwaarden pagina’s als je WooCommerce SEO gebruikt.

Zapier Integratie

Zapier is een platform voor het verbinden van apps en het bouwen van workflows.

De Zapier integratie in Yoast SEO Premium versie stelt je in staat om jouw WordPress content te delen op de platformen van jouw keuze. Dit bespaart je tijd, terwijl je tegelijkertijd de zichtbaarheid van jouw content vergroot!

Ryte Integratie

De integratie met Ryte monitort de indexeerbaarheid van jouw website. Is dit niet het geval, dan krijg je direct een melding van Yoast SEO. Superhandig als je per ongeluk je website nog op noindex hebt staan.

Elementor Integratie

Yoast SEO is volledig compatibel met Elementor, en klaar om gebruikers te helpen uitstekende websites te bouwen.

Jetpack Integratie

Verbeter de zoekmachine optimalisatie van jouw website door jouw metatags en sociale previews te verbeteren, jouw SEO-instellingen te configureren en diverse SEO-technieken te gebruiken.

Algolia Integratie

Algolia is een krachtige zoekmachine die ontwikkelaars voorziet van een robuuste API. Het wordt gebruikt door veel van de grootste sites op het internet. Algolia maakt conventionele zoekprogramma’s voor sites slimmer.

WooCommerce Integratie

WooCommerce is een populaire e-commerce oplossing, en het werkt goed met Yoast SEO. Maar als je serieus bent over de verkoop en online concurreren, moet je extra tools en functies met Yoast’s WooCommerce plugin te ontgrendelen.

ACF Integratie

Met behulp van deze integratie, kan Yoast SEO aangepaste velden scannen van ACF.

Yoast SEO: Zoekweergave

Onder het kopje “Zoekweergave” in Yoast SEO staan weer extra instellingen.

In dit gedeelte kunt je de sjablonen voor SEO titel, meta omschrijving en sociale weergave aanpassen die automatisch op jouw inhoud worden toegepast en kunt je kiezen of een bepaald posttype in de zoekresultaten moet verschijnen.

Algemeen tabblad

Op het tabblad Algemeen kunt u het volgende aanpassen:

Zoekweergave Algemeen Yoast SEO

Scheidingsteken in de titel

Standaard voegt de plugin de titel van een artikel en de naam van de website in de titel van de post. Een scheidingsteken wordt gebruikt tussen deze twee stukjes informatie. Je kunt hier een ander scheidingsteken opgeven als je dat wilt.

Het scheidingsteken kan bijvoorbeeld een koppelteken (-), een bolletje (-) of een verticale streep (|) zijn. Standaard worden koppeltekens (-) gebruikt.

Homepage & berichten pagina

Met deze optie, verwijst Yoast SEO je naar de pagina waar je jouw homepage kunt aanpassen. Hier kunt je de SEO titel, meta beschrijving en sociale instellingen instellen.

De sociale instellingen zijn de afbeelding, titel en beschrijving die worden gebruikt wanneer een link naar jouw homepage wordt gedeeld op sociale media.

Knowledge Graph & Schema.org

Je kunt aangeven of jouw website een bedrijf vertegenwoordigt of privé is. Deze gegevens worden door Google gebruikt voor zijn Knowledge Graph, die in de zoekresultaten kan verschijnen.

Contenttypes tabblad

Op het tabblad Contenttypes kunt je bepalen hoe je wilt dat elk type bericht op jouw website wordt weergegeven in zoekresultaten en op sociale media.

Contenttypes Zoekweergave Yoast

Voor elk type inhoud (bijv. berichten, pagina’s en producten), kunt je het volgende aanpassen:

Enkelvoudig Bericht instellingen

Je kunt kiezen of jouw inhoudstypen al dan niet moeten worden geïndexeerd en weergegeven in zoekresultaten, en je kunt beslissen of je wilt dat SEO-instellingen worden weergegeven tijdens het bewerken van afzonderlijke berichten.

SEO-titel

Je kunt de standaard titel – pagina – scheidingsteken – site titel behouden. Op deze manier toont je de titel van een bericht of pagina, een scheidingsteken en de sitenaam.

Het gebruik van langere titels voor jouw artikelen kan er echter toe leiden dat de naam van de website buiten de zoekresultaten valt. In dat geval zou je ook alleen titels kunnen gebruiken. In dat geval worden alleen de titels van berichten en pagina’s getoond.

Als er ruimte is, voegt Google soms automatisch de sitenaam toe na de SEO titel van een bericht in de zoekresultaten.

Je kunt de SEO titel ook wijzigen tijdens het bewerken van elke pagina of post.

Metabeschrijving

Als je dit veld leeg laat, zal Yoast SEO de eerste paar zinnen van jouw inhoud gebruiken als de meta beschrijving van de post. Het wordt aanbevolen om metabeschrijving voor elke pagina en post handmatig in te vullen, zodat je een effectievere beschrijving kunt maken dan een automatisch gegenereerde.

Schema instellingen

Je kunt deze sectie gebruiken om aan te geven hoe jouw berichten moeten worden beschreven in een Schema.org lay-out. In de meeste gevallen zal dit de standaardinstelling zijn, maar je kunt de opties bekijken en indien nodig wijzigingen aanbrengen.

Sociale-media instellingen

Je kunt aanpassen welke afbeelding, titel en beschrijving verschijnen wanneer jouw pagina wordt gedeeld op sociale media. Deze optie is alleen beschikbaar met Yoast SEO premium versie.

Media tabblad

Onder het tabblad ‘Media’ krijgt je de optie om URL’s van bijlagen om te leiden naar de bijlage zelf. Het is aanbevolen om deze optie op ‘Ja’ te zetten.

Zoekweergave Media Yoast SEO

Deze optie ontmoedigt mensen om de URL van de bijlage te bezoeken, die vaak alleen bestaat uit een afbeelding met een titel. Als je toch zo’n URL als bijlage wilt gebruiken, moet je deze instelling op ‘Nee’ zetten. In sommige gevallen zal het jouw SEO ten goede komen, maar in andere gevallen niet.

Taxonomieën tabblad

De instellingen op dit tabblad werken op dezelfde manier als die op het tabblad Contenttypes. Je kunt kiezen of zoekmachines jouw categoriepagina’s wel of niet mogen indexeren, en of de SEO-instellingen wel of niet moeten worden getoond bij het bewerken van categorieën.

Yoast SEO Handleiding voor Beginners

Je kunt een SEO titel en meta omschrijving sjabloon toevoegen. Het woord Archieven wordt meestal verwijderd uit de SEO titel, en de variabele categoriebeschrijving (die je kunt toevoegen door %categoriebeschrijving te typen) wordt gebruikt in het meta beschrijving veld.

Voor taxonomieën kunt u onderaan een pagina aangeven of u het categorie-voorvoegsel wilt verwijderen. Als u op deze plaats op Verwijderen klikt, zal het /categorie/ voorvoegsel worden verwijderd uit URL’s in categorieën. Zorg ervoor dat je daarna permalinks (die staan onder WordPress Instellingen -> Permalinks) weer opslaat.

Archieven tabblad

Op het tabblad Archieven op het Dashboard van jouw website kunt je bepalen hoe verschillende soorten archieven op jouw WordPress website worden behandeld.

archieven zoekweergave yoast seo

Je kunt Google toestaan om de verschillende soorten archieven (bijv. auteursarchieven, datumarchieven) van jouw WordPress website te tonen in hun zoekresultaten en op sociale media.

Authorsarchive wordt vooral gebruikt voor blog- en nieuwswebsites. In de meeste gevallen deze optie wordt uitgeschakeld. De datumarchieven wordt ook uitgeschakeld omdat ze zelden worden gebruikt.

Er is ook een Speciale Pagina’s sectie op deze tabblad. Je kunt hier de standaardinstellingen aanhouden, aangezien de resultaten toch niet zullen verschijnen in de zoekresultaten.

Kruimelpad tabblad

De Yoast SEO plugin maakt het eenvoudig om breadcrumbs aan jouw WordPress website toe te voegen. Broodkruimels zijn goed voor zowel SEO als bruikbaarheid, en ze bieden gebruikers een duidelijke manier om hun weg te vinden op jouw website.

kruimelpad zoekweergave yoast seo

Steeds meer thema’s bieden ingebouwde ondersteuning voor Yoast SEO breadcrumb functionaliteit. Zo niet, dan kunt je de code toevoegen door jouw child theme bestanden te bewerken.

Een andere optie is om de shortcode te gebruiken, waarmee je ook breadcrumbs kunt toevoegen zonder het thema bestanden aan te passen.

Daarnaast kunt je ook een scheidingsteken tussen broodkruimels instellen, aparte linktekst voor de homepage invullen en een voorvoegsel voor jouw broodkruimelpad instellen.

Voor “Te tonen taxonomie in het kruimelpad voor berichttypes”, kunt je het beste “Categorie” selecteren. Als je “Geen” laat staan, zullen jouw bezoekers “Home -> Bericht titel” zien als het broodkruimelpad, wat bezoekers geen nuttige informatie geeft over waar ze zich binnen jouw WordPress website bevinden.

RSS tabblad

Deze RSS-instellingen zijn er om te voorkomen dat niet-geautoriseerde inhoud op andere websites wordt herpubliceerd.

rss zoekweergave yoast seo

Als jouw inhoud zonder toestemming wordt herpubliceerd, wordt er meestal geen externe links naar jouw WordPress website geplaatst. Dit leidt tot duplicate content in de zoekresultaten, wat ertoe kan leiden dat de scraper-site hoger scoort dan jouw eigen site met zijn eigen inhoud.

Om deze reden biedt Yoast SEO de mogelijkheid om links naar jouw site toe te voegen aan het einde van elk blogbericht. Dit laat aan Google zien dat je de originele bron van het artikel bent, en zorgt ervoor dat je als eerste resultaat wordt weergegeven wanneer mensen naar jouw inhoud zoeken.

Yoast SEO: Social

Hier kunt je jouw WordPress website koppelen aan jouw sociale mediaprofielen voor Google’s Knowledge Graph, Open Graph metadata inschakelen, Twitter card metadata inschakelen, en andere sociale instellingen configureren.

Accounts tabblad

Onder dit tabblad vindt je een lijst van sociale media-accounts die je kunt invoeren. Je kunt de URL’s van jouw sociale-mediaprofielen en jouw Twitter-gebruikersnaam toevoegen. Deze informatie zal verschijnen onder “Organisation” in de metadata. De informatie die je hier invult, wordt gebruikt om Google’s Knowledge Graph te vullen.

account social yoast seo

Facebook tabblad

Met het tabblad Facebook kunt je Open Graph-metagegevens aan jouw website toevoegen, waardoor gebruikers de webpagina op Facebook kunnen delen wanneer ze een link delen.

facebook social yoast seo

Als deze functie is ingeschakeld, toont Facebook een voorbeeld met afbeeldingen en een tekstfragment wanneer een link naar jouw website wordt gedeeld.

Twitter tabblad

Je kunt de toevoeging van metagegevens aan tweets regelen op het tabblad Twitter. De metagegevens bevatten informatie zoals afbeeldingsgegevens, die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat afbeeldingen in jouw tweets worden opgenomen. Het is raadzaam om deze optie altijd ingeschakeld te laten.

twitter social yoast seo

Pinterest tabblad

Om jouw WordPress website op Pinterest te verifiëren, moet je in dit tabblad de verificatiecode invoeren die je van Pinterest heeft ontvangen.

pinterest social yoast seo

Pinterest gebruikt Open Graph metadata, net als Facebook. Je kunt je WordPress website dus optimaliseren voor Pinterest door ervoor te zorgen dat dit is ingeschakeld in het tabblad Facebook-instellingen.

Yoast SEO: Gereedschap

In deze sectie vindt je items die de meeste gebruikers niet nodig hebben. De hulpmiddelen kunnen echter in bepaalde situaties nuttig zijn.

gereedschap yoast seo

Let op: Het kan geavanceerde WordPress ervaring vereisen en kan problemen veroorzaken met andere functies van jouw website. Wees voorzichtig.

Importeren en exporteren

Als je meerdere websites heeft en tevreden bent met hun SEO instellingen, kunt je met Yoast SEO plugin jouw instellingen importeren en exporteren.

Onder het tabblad “Vanuit andere SEO-plugins importeren”, kunt je ook gegevens importeren van andere Wordpress SEO plugins als je die geïnstalleerd had voor Yoast SEO.

Bestandsbewerker

In de “Bestandsbewerker” sectie, kunt je bewerken van de robots.txt en .htaccess bestanden als ze aanwezig zijn en schrijfbaar door de plugin. Deze twee krachtige bestanden bepalen hoe webcrawlers en ander webverkeer omgaan met je site, dus bewerk ze alleen als je precies weet wat je aan het doen bent.

Bulk editor

Met de Bulk Editor kunt je de SEO titels en metabeschrijvingen van alle pagina’s op jouw website efficiënt bewerken zonder dat je dit één voor één in de editor hoeft te doen.

Als je van plan bent om alle SEO titels en metabeschrijvingen van jouw website te bekijken, dan is de Bulk Editor een handige optie om gebruik van te maken.

Yoast SEO: Premium

Als je graag de volledige reeks functies in deze WordPress SEO plugin wilt gebruiken, dan kunt je ook overwegen om te upgraden naar de Premium-versie.

De Yoast SEO plugin heeft verschillende extensie plugins om de functionaliteit uit te breiden. Onder andere de premium versie van de plugin bevat meer functies, ondersteuning, en tutorials. Het biedt ook extensies voor video SEO, lokale SEO, nieuws SEO, en WooCommerce SEO.

Wat zijn de kosten voor Yoast SEO premium?

Op het moment van schrijven kost Yoast SEO Premium €99 exclusief BTW per jaar. Je ontvangt alle van de volgende functies in aanvulling op de gratis plugin:

  • Toegang tot alle SEO trainingen en WordPress SEO tips
  • Tijdbesparende toegang tot workouts helpt je om inhoud snel te optimaliseren.
  • Je kunt de leesbaarheidsanalyse gebruiken om te controleren of jouw tekst geoptimaliseerd is voor meerdere zoekwoorden.
  • Geeft aanbevelingen voor interne links, zodat Google weet welke pagina’s het belangrijkst zijn. Internal linking in belangrijk om te voorkomen dat verkeerde pagina’s voor bepaalde zoekwoorden worden gerangschikt.
  • De plugin zal pagina’s die je verwijdert automatisch omleiden, en staat je toe om jouw omleidingen gemakkelijk te beheren. Dit helpt je 404 foutpagina’s van Google te vermijden.
  • Vriendelijke en deskundige ondersteuningsteam die 24/7 beschikbaar om al jouw vragen te beantwoorden.
  • Synoniemen & gerelateerde keyphrases
  • Stuurt een waarschuwing als jouw belangrijkste pagina’s al zes maanden niet zijn bijgewerkt. Bijgewerkte inhoud is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie.
  • Structured data is automatisch toegevoegd.

Voor meer informatie, bezoek de officiële website van Yoast.

De kosten van de andere add-ons bedragen €79, exclusief btw per jaar. Je kunt deze add-ons ook samen met premium als bundel aanschaffen voor €229, exclusief btw per jaar.

Yoast SEO: Workouts

De Yoast SEO premium plugin beidt een verzameling van uitvoerbare SEO Workouts gericht op taken zoals het verbeteren van jouw interne linking structuur of het opschonen van verouderde inhoud. Deze taken kunnen behoorlijk overweldigend zijn, vooral als je een grote website hebt.

Yoast SEO plugin neemt je bij de hand en leidt je snel door deze repetitieve WordPress SEO taken.

Yoast SEO: Redirects

Yoast SEO Premium helpt je bij het maken en beheren van redirects. Op het tabblad Redirects van de plugin, vindt je een redirect manager en een overzicht van alle redirects die je hebt gemaakt.

On-page SEO (zoekmachine optimalisatie) met yoast SEO plugin

Zodra je klaar bent met het configureren van de plugin, kunt je beginnen met het maken of bewerken van berichten en pagina’s. Maar vergeet tijdens het bewerken van een post of pagina niet dat er ook een Yoast SEO box onder zit.

Het Yoast SEO box bestaat uit volgende tabbladen:

SEO

Wanneer je een bericht of pagina voor jouw WordPress site schrijft, moet je speciale aandacht besteden aan bepaalde elementen, zoals subkoppen, het SEO titel, en het meta omschrijving. Deze elementen zullen de zoekmachines helpen te begrijpen waar jouw website over gaat.

Focus keyphrase

Het eerste veld om in te vullen in de Yoast SEO box is het Focus Keyphrase (ook wel een focus zoekwoord genoemd) veld. Het bevat het zoekwoord of keyphrase (mogelijkheid om meerdere zoekwoorden toe te voegen met Yoast Premium) waarop je wilt dat jouw pagina gevonden wordt in zoekresultaten van Google.

Een belangrijke regel en best practice is om een zoekwoord niet te herhalen op meerdere pagina’s. Als je dat doet, loop je het risico om jezelf te kannibaliseren en je eigen hoge rankings te ondermijnen. Meestal wilt je slechts voor één pagina per zoekwoord scoren omdat het ervoor zorgt dat gebruikers naar de meest relevante pagina voor die zoekopdracht worden geleid.

Het is ook belangrijk om het zoekwoorden of focus zoekwoord op te nemen in cruciale elementen van jouw bericht of pagina, zoals de SEO titel, de inleiding, subkoppen en een meta omschrijving. Al deze elementen zijn signalen voor waar jouw bericht over gaat, en aangezien jouw focus zoekwoord eigenlijk het belangrijkste onderwerp van jouw pagina is, is het logisch dat je ervoor zorgt dat dit onderwerp wordt weerspiegeld in al deze elementen.

Google voorbeeld of Google preview

Hier kunt je zien hoe jouw artikel zal verschijnen in de zoekresultaten van Google. Je kunt ook de opmaak van het standaard Google preview wijzigen.

Bij SEO-titel kunt je de titel invoeren die je voor jouw artikel in de zoekresultaten wilt zien. Een goede SEO-titel moet gebruikers verleiden om op jouw link te klikken en het artikel te lezen. Hoge click-through rate kan de SEO van jouw WordPress website verbeteren.

Slug helpt je om de URL van jouw pagina zo aan te passen dat hij zoekmachinevriendelijk is. Het is altijd aan te raden om je URL’s zo kort mogelijk te maken en alleen de belangrijkste woorden op te nemen.

Metabeschrijving is de korte samenvatting van je artikel die in de zoekresultaten verschijnt. Standaard zie je hier de eerste zin van je artikel. Waarschijnlijk kun je zelf wel iets beters bedenken om mensen te triggeren op je link te klikken. Controleer dus zeker elk artikel om te zien of je deze beschrijving kan verbeteren.

Wanneer je een SEO-titel en metabeschrijving voor een webpagina schrijft, moet je in gedachten houden dat Google weergeeft waarnaar een zoeker mogelijk op zoek is. Als het niet relevant is voor de zoekopdracht, zal Google jouw SEO titel en metabeschrijving vervangen door relevante inhoud op basis van de zoekintentie van de gebruiker.

SEO-analyse

Je kunt de SEO-analyse van jouw pagina bekijken zodra je een focus zoekwoord heeft ingevoerd en de pagina minstens één keer als Concept heeft opgeslagen. Je kunt deze resultaten gebruiken om jouw pagina te verbeteren.

Er zijn verschillende controles om er zeker van te zijn dat je de juiste informatie in jouw inhoud hebt opgenomen. Het controleert bijvoorbeeld of je interne en externe links hebt toegevoegd en of je relevante alt-tekst hebt toegevoegd aan afbeeldingen. De tool telt ook het aantal woorden in je artikel om dunne inhoud te voorkomen.

  • Keyphrase in introductie: Zorg ervoor dat je jouw focus zoekwoord in de eerste paragraaf van jouw pagina opneemt.
  • Keyphraselengte: Controleert het aantal woorden in de Focus keyphrase om er zeker van te zijn dat het binnen het aanbevolen bereik (tot 4 woorden) valt.
  • Keyphrase dichtheid: Controleert of de woorden uit de keyphrase in een tekst worden gebruikt en hoe vaak ze voorkomen. Er wordt een overeenkomst gevonden als alle inhoudswoorden in één zin voorkomen.
  • Keyphrase in metabeschrijving: Controleert of alle woorden van de keyphrase worden gebruikt in de metabeschrijving.
  • Keyphrase in subkop: Controleert of subkoppen relevant zijn voor het onderwerp. Een subkop wordt als relevant beschouwd als deze een woord uit de keyphrase of synoniemen van dit woord bevat.
  • Afbeelding keyphrase: Controleert op zoekwoorden of synoniemen in de alt-attributen van afbeeldingen.
  • Keyphrase in SEO titel: Controleert het zoekwoord in de SEO titel.
  • Eerder gebruikt keyphrase: Controleert of de woorden uit de keyphrase eerder zijn gebruikt voor een ander bericht.
  • Keyphrase distribution (premium versie vereist): Controleert de verdeling van de woorden van de keyphrase over de tekst.
  • Tekstlengte: Controleert de lengte van de tekst.
  • Uitgaande links: Controleert of uitgaande links aanwezig zijn en gevolgd worden.
  • Interne links: Controleert of internal linking aanwezig is en gevolgd wordt. Die zijn links die naar artikelen binnen je eigen website linken.
  • SEO-titel breedte: Controleert de lengte van de SEO-titel om er zeker van te zijn dat deze niet te kort of te lang is.
  • Lengte van de metabeschrijving: Controleert of de meta description een goede lengte heeft.
  • Afbeeldingen: Controleert of er afbeeldingen op de pagina aanwezig zijn.

Premium SEO analysis

De zoekmachines van vandaag worden steeds intelligenter. Google is in staat om teksten te lezen en te analyseren om zo de manier waarop mensen lezen na te bootsen. Om je content zo goed mogelijk te optimaliseren, heb je een WordPress SEO plugin nodig die net zo slim werkt. Yoast SEO Premium is een van de meest intelligente WordPress SEO plugins die momenteel beschikbaar zijn.

Voeg een gerelateerde keyphrase toe

Soms is het moeilijk om te beslissen voor welke keyphrase je je bericht moet optimaliseren, omdat je wilt dat het goed scoort voor een specifieke focus keyphrase en een gerelateerde, iets andere keyphrase. De gerelateerde keyphrase functie in Yoast SEO premium kan je helpen te kiezen voor welk keyphrase je je bericht moet optimaliseren, omdat het je toestaat om gemakkelijk gerelateerde keyphrases toe te voegen!

SEO-prestaties bijhouden

Met de Wincher-integratie kunt je de positie van jouw pagina in de zoekresultaten volgen op basis van de trefwoorden die je opgeeft.

Cornerstone content

Als het pagina een van de belangrijkste pagina’s van jouw website is, markeer hem dan als cornerstone content.

Als je aangeeft dat het artikel belangrijk is op jouw website, zal de SEO analyse worden aangescherpt.

Geavanceerd

Bij geavanceerde instellingen moet je voorzichtig zijn.

Bij de instelling “Sta zoekmachines toe om dit Bericht te tonen in zoekresultaten” kunt u bepalen of het betreffende artikel wel of niet in de zoekresultaten zal verschijnen. Standaard staat dit op “Ja,” maar soms wil je een artikel of pagina buiten de zoekresultaten houden en kun je dit op “Nee” zetten.

Bij de instelling “Moeten zoekmachines links volgen op deze Pagina” kunt je aangeven of zoekmachines de links op jouw pagina wel of niet mogen volgen, waardoor andere pagina’s ontdekt kunnen worden.

De Meta Robots geavanceerd instelling is standaard leeg. Dit betekent dat de standaard instelling gevolgd is. Als jouw site in de zoekresultaten mag verschijnen, zal deze worden geïndexeerd en gevolgd. Echter, met deze instelling heeft je de volgende opties:

  • Geen afbeeldingsindex: Zoekmachines mogen de afbeeldingen niet crawlen.
  • Geen archief: Google mag geen cache kopie van website houden.
  • Geen snippet: Er mogen geen snippets getoond worden in de zoekresultaten.

Een broodkruimeltitel is alleen van toepassing als je Yoast SEO gebruikt om ook een broodkruimelspad op jouw website te tonen. Je kunt dan de titel aanpassen als je niet de standaard titel wilt gebruiken (de volledige titel van de huidige pagina).

Tenslotte hebben we de canonieke URL instelling. Je gebruikt dit niet vaak, maar het kan nuttig zijn wanneer je berichten of pagina’s hebt met gelijkaardige inhoud of die dezelfde informatie bevatten. Bijvoorbeeld, als je meerdere berichten op uw website heeft die dezelfde inhoud hebben of erg op elkaar lijken, kunt je een canonieke URL gebruiken om zoekmachines te vertellen welke pagina de originele inhoud bevat.

Inzichten

Wanneer je Yoast SEO Premium installeert, zal dit onderdeel je laten zien welke woorden het meest voorkomen in uw tekst. Door deze prominente woorden te vergelijken met jouw zoekwoord(en), weet je hoe je jouw tekst kunt aanpassen om gerichter te zijn.

Leesbaarheid

Mensen hebben online andere leesgewoonten dan in boeken. Terwijl velen lange artikelen lezen in boeken, geven ze op het internet de voorkeur aan kortere artikelen die zo zijn georganiseerd dat ze gemakkelijk te navigeren zijn. De leesbaarheidsanalyse van Yoast SEO kan je helpen de leesbaarheid van jouw website te verbeteren.

Hieronder de leesbaarheidscontroles die beschikbaar zijn in Yoast SEO plugin:

  • Signaalwoorden: Gebruik overgangswoorden zoals ‘vooral’, ‘omdat’, ‘daarom’, of ‘daarnaast’ om uw tekst samen te binden. Deze woorden geven de lezer hints over wat er nu komt in je artikel.
  • Sentence beginnings: Vermijd zinnen die met hetzelfde woord beginnen. Dit kan repetitief zijn voor je lezer, en dat kan vervelend zijn. Houd jouw zinnen gevarieerd, zodat jouw artikel leesbaar is en vrij van obstakels.
  • Word complexity (alleen met premium versie): Het gebruik van ongewone en ingewikkelde woorden kan het voor jouw lezers moeilijk maken om jouw tekst te begrijpen. Dankzij de feedback van deze beoordeling, kun je gemakkelijk complexe woorden identificeren en ze dienovereenkomstig veranderen. De plugin markeert ze voor je, zodat je geen tijd hoeft te besteden aan zoeken.
  • Alinealengte: Wanneer mensen extreem lange alinea’s gebruiken, kan de tekst ontmoedigend overkomen. Organiseer jouw ideeën in kortere alinea’s en denk na over jouw kernzinnen.
  • Koptekst-verdeling: Een gebrek aan subkopjes maakt het moeilijk om lange teksten te scannen, waardoor ze nogal ontmoedigend kunnen overkomen.
  • Zinslengte: De lengte van zinnen kan een belangrijke factor zijn bij het bepalen van de leesbaarheid van een tekst. Als de meeste zinnen te lang zijn – meer dan 20 woorden – kunnen mensen jouw punt uit het oog verliezen.
  • Lijdende vorm: De passieve stem is geschikt in sommige contexten, maar niet wanneer duidelijkheid en beknoptheid gewenst zijn. Het gebruik van de passieve stem maakt je tekst omslachtig, en je boodschap zal minder duidelijk zijn.

Schema

Het gebruik van structured data wordt steeds belangrijker voor SEO. Met structured data kunnen bepaalde eigenschappen aan de zoekmachines worden doorgegeven, die vervolgens op de pagina met zoekresultaten kunnen worden weergegeven.

Onder Paginatype, kunt je aangeven wat voor soort pagina het is, zoals een Contact pagina, een “Over Ons” pagina of een product of service pagina.

Onder Artikeltype, kunt je aangeven wat voor soort artikel het is. Is het bijvoorbeeld een nieuwsartikel, satirisch essay, technische handleiding, of iets anders?

Sociaal

Je kunt het tabblad Sociale media gebruiken om een voorbeeld te zien van hoe jouw bericht eruit zal zien op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Je kunt afbeeldingen toevoegen en de titel en beschrijving aanpassen. De instellingen zijn beperkt tot Facebook en Twitter, omdat veel andere platforms dezelfde instellingen gebruiken.

Gratis vs. Premium: Wat heb je nodig?

De gratis versie van Yoast SEO is goed voor beginners en een goede plek om te beginnen. Het zal je toelaten om de basis toe te voegen, zoals maken van een goede SEO-titel en meta beschrijvingen, samen met een aantal andere nuttige functies.

ls jouw website wat meer ontwikkeld is of als je verder wilt gaan dan alleen basis SEO en wil volledige controle, dan raden wij je aan om te upgraden naar de premium versie van Yoast SEO. De premium versie heeft meer functies die je tijd kunnen besparen bij het optimaliseren van jouw content.

Is er een vergelijkbare WordPress SEO plugin?

Als je de plugin van Yoast niet wilt gebruiken, zijn er verschillende goede WordPress SEO plugins alternatieven. De meest populaire plugins zijn:

  • RankMath
  • SEOPress
  • All in one SEO

Je hebt geleerd hoe je je WordPress site kunt optimaliseren met onze Yoast SEO handleiding!

En dat is het! Je hebt geleerd hoe je jouw site kunt optimaliseren met Yoast SEO. We hopen dat je van deze handleiding heeft genoten en dat het je op weg heeft geholpen om jouw WordPress site zoekmachine vriendelijker te maken.

Voor meer WordPress SEO tips, hou onze blog in de gaten. Als je liever hulp krijgt van een professioneel SEO bedrijf, neem dan gerust contact met ons op via 023 – 844 33 67 of e-mail ons op info@bohnennwebdesign.nl.

Geïnteresseerd

Gratis website consult

Klaar om jouw digitale aanwezigheid te verbeteren en eindelijk je online doelen te bereiken?

Kenniscentrum

Nooit te oud om te leren…